titleNewsletter.newsletter

Ladda ner ditt köpcentrums app gratis Marieberg Galleria ? Klicka här

Bli vitaminrik

Trender18/08/2015

Ingenting ger dig en vitaminboost lika snabbt och lätt som ett glas juice. Låt nyttigheter från frukt och grönt pigga upp din höst.

Ett halvt kilo frukt och grönt om dagen rekommenderar Livsmedelsverket. Låter det mycket? Mixade frukt- bär- eller grönsaksjuicer är ett snabbt och enkelt sätt att få i sig tillräckligt av det nyttiga gröna. När frukterna eller grönsakerna mixas blir de dessutom mer lättillgängliga för din kropp. Enligt en ny studie i European Journal of Clinical Nutrition stannar mixade grönsaker kvar längre i magsäcken än de som tuggas och ger mer mättnad och bättre vitaminupptag. Satsa därför på juicer när du vill uppnå din dagliga vitaminboost. Förutom massor av vitaminer ger juicer viktiga mineraler och fibrer, som ger extra energi och stärker ditt immunförsvar till hösten. Vi har listat hälsoeffekterna du kan njuta av tillsammans med de vitaminfyllda nyttigheterna i din nymixade juice.

Apelsin
Apelsiner och andra citrusfrukter är extremt rika på C-vitamin. En enda apelsin täcker dagsbehovet av C-vitamin, som stärker immunförsvaret, skyddar våra celler, lindrar vid förkylning och har en föryngrande effekt på din hud.

Äpple
Förutom massor av C-vitaminer innehåller äpplen äppelsyra, som sägs vara renande och bra för magen. Dessutom innehåller äpplen pektin, som sänker blodsockret och skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar.

Banan
Banan är den mest kolhydratrika frukten och ger dig snabb och nyttig energi. Den innehåller också magnesium och kalium som är bra mot högt blodtryck, huvudvärk och stress. Den gula frukten sägs också motverka depressioner. Bananens vitamin B6 gör dessutom din hud vackrare.

Grapefrukt
Precis som andra citrusfrukter innehåller grapefrukt rikligt med C-vitamin och är extra bra för immunförsvaret. Just grapefrukt hjälper vid influensa och inflammationer som urinvägsinfektion och öroninflammation. Den beska frukten är också rätt val för viktnedgång eftersom den ökar fettförbränningen.

Kiwi
En av de mest C-vitaminrika frukterna är kiwi och en frukt täcker hela ditt dagsbehov av det immunstärkande vitaminet. Kiwi ger också ett bra tillskott av järn, som transporterar syre i blodet och motverkar trötthet. Järn hjälper också till att öka din fysiska prestationsförmåga.

Hallon
Dessa söta små bär ger dig massor av C-vitamin och innehåller dessutom hallonketon som anses öka fettförbränningen. Hallon innehåller också polyfenoler, som bekämpar skadliga virus, bakterier och svampinfektioner.

Blåbär
Blåbär är ett riktigt superbär fyllt av antioxidanter, som skyddar kroppens celler. Bäret ger bland annat bättre hud, bättre mörkerseende och bättre blodcirkulation. Precis som hallon innehåller blåbär virus- och bakteriebekämpande polyfenoler.

Avokado
Den energirika avokadon innehåller nyttiga fetter, som är bra för både hjärtat och levern, men som också gör ditt hår och din hud vackrare. Kalium i avokado hjälper mot stress och huvudvärk. Den basiska grönsaken hjälper också till att hålla magens syrabalans i form.

Morot
Den karotenrika moroten är bra för synen och huden. Äter du mycket av grönsaken kan du även påverka din hudton, som får en något varmare nyans.

Spenat
Spenat och andra gröna grönsaker är framför allt en bra källa till järn och magnesium. Båda mineralerna är uppiggande och underhåller dina muskler.
 
Källa: www.ica.se och www.halsosidorna.se.

Av Marieberg Galleria

Visa på karta

Öppettider

Måndag - Fredag 10-20Lördag 10-18, Söndag 11-18

Kontakt

019-22 33 44

Andra nyheter

#JustAsk

Vi svarar
inom en timme
på vår Facebook sida

Ställ din fråga

Öppettider

Måndag-fredag 10-20
Lördag 10-18, Söndag 11-18

Speciella öppettider på ditt köpcentrum
Midsommarafton 10-15, Midsommardagen stängt

Phone : +46 19 20 67 90
> Kontakta oss

Top