Tillbaka

Så kommer du i gång med löpträningen

Det finns många anledningar att börja löpträna. Få träningsformer är så enkla och flexibla vad gäller tid, miljö och behov av utrustning. Vissa springer för att hålla kroppen i trim och orka mer i vardagen. Andra gör det för att rensa huvudet. Kanske joggar du och en vän tillsammans för att få kvalitetstid – och frisk luft på köpet. Oavsett anledning ser de flesta löpträning som ett långtidsprojekt för en hälsosam livsstil.

Börja i lagom tempo

Om du är nybörjare eller har tagit en längre paus från löpningen finns det några saker att tänka på. Det viktigaste är att ta det försiktigt. Annars kan det kännas motigt, men framför allt finns risken att du skadar dig. Prova att träna intervaller och varva löpningen med att promenera. Att träna kort och ofta är bättre än långt och sällan!

Mål och motivation

Tryter motivationen? Sätt konkreta mål för din träning! Att kunna springa fem kilometer i ett bra tempo utan att stanna, till exempel. Efter ett tag kommer du in i det som mer rutinerade löpare brukar beskriva som andra andningen. Att nå den känslan kan vara en anledning så god som någon att börja jogga – den är nämligen väldigt beroendeframkallande.

Tre tips för att bli en bättre löpare

1. Testa tekniken! Det finns flera bra appar för löpning. De hjälper dig att hålla koll på allt från hur långt och ofta du springer till kaloriförbränning. De brukar också finnas olika typer av coachning med träningsupplägg. Några av de mest populära är Runkeeper, Adidas Running App Runtastic, Nike Run Club och Endomondo Sports Tracker.

2. Variera din runda! Det kan både boosta motivationen och göra träningen ännu roligare.  

3. Rätt utrustad! Att springa är ingen dyr materialsport, men kräver ändå viss utrustning. Investera i ett par skor som passar just ditt löpsteg och kläder i funktionsmaterial som är anpassade för rörelse.